Verlang jij ook zo naar 10 jaar geleden waar het hebben van langdurige, jarenlange zakenrelaties veelvoorkomend was? Maak je dan geen zorgen, er zijn veel meer ondernemers die er net zo over denken als jij. Vooral wanneer we “oudere” ondernemers vragen naar hun klantenbestand en of ze er tevreden over zijn, krijgen we veel soortgelijke antwoorden. De meest voorkomende was dat het klantenbestand zeer zelden uit vaste klanten bestond. Het gros was namelijk eenmalige, of kortlopende, zakenrelaties.

Dit zorgt voor een stuk minder omzetzekerheid dan vroeger. En dat is voor sommige ondernemers toch wel een erg lastig punt. Tegenwoordig is het namelijk steeds normaler om bij jan en alleman offertes aan te vragen en bestellingen te plaatsen. Echte verbondenheid tussen twee of meer ondernemingen wordt tegenwoordig al gauw als ouderwets gezien. Ben je toch van plan om van jouw huidige zakenrelaties langdurige te maken? Dan kan je onderstaande 3 tips niet missen!

Tip 1; behandel elke klant als een vriend

Waar veel ondernemers de fout in gaan is dat ze wel vaste klanten willen hebben, maar de klant niet als vriend behandeld. Vaak wordt er van tevoren al vanuit gegaan dat het geen langdurige zakenrelatie wordt. Hierdoor wordt de klant al snel behandeld als één van velen. Mensen willen zich tegenwoordig speciaal voelen en als “vriend” behandeld worden. Zorg er dus voor dat je deze fout niet maakt!

Tip 2; ga er niet vanuit dat een klant uit zichzelf blijft

Jouw product en/of service is ongetwijfeld van hoge kwaliteit. Ondanks dat het erg goed is, is dit nog geen garantie dat de klant bij jou blijft. Tegenwoordig wordt er steeds meer naar de prijs en daarmee de kostenpost gekeken. Wanneer een concurrent dus een vergelijkbaar product/service aanbiedt voor een (veel) lagere prijs is de kans dus groot dat jouw klant wegloopt. Ga er dus niet zomaar vanuit dat de klanten wel blijven komen als jouw product/service goed is!

Tip 3; laat af en toe je waardering voor de klant zien

Door af en toe aan de klant te laten weten dat hij speciaal voor jou is, en niet één van velen, geef je hem een reden om te blijven. Doe dit niet op een simpele manier maar pak het iets uitgebreider aan. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke relatiegeschenken met logo of een korting specifiek voor die klant. Dit zorgt ervoor dat de klant zich speciaal voelt, en als jouw product/service goed is zal die zeker blijven terugkomen!